آلبرت اینشتین فیلسوف و فیزیکدان بزرگ معاصر در آخرین رساله خود با عنوان " دی ارکلارونگ – Die Erklarung " ( به معنی بیانیه ) که در سال 1954 در آمریکا و به زبان آلمانی نوشت، اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح داده و آنرا کامل ترین و معقول ترین دین دانسته است.
این رساله در واقع همان نامه نگاری محرمانه اینشتین با مرحوم آیت... العظمی بروجردی [با واسطه پروفسور حسابی] است. اینشتین در این رساله، نظریه نسبیت خود را با آیاتی از قرآن و احادیثی از کتاب های شریف نهج البلاغه و بحارالانوار تطبیق داده و نوشته است که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پرمغزی یافت نمی شود و تنها مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه پیچیده "نسبیت"را ارائه داده است ولی اکثر دانشمندان آن را نفهمیدند .
یکی از این احادیث ، حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل می کند که : هنگام برخاستن از زمین ، لباس یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی می خورد و آن ظرف واژگون می شود و در این لحظه پیامبر به معراج می روند . اما پس از اینکه پیامبر از معراج جسمانی باز می گردند مشاهده می کنند که پس از گذشت این همه زمان ، هنوز آب ظرف در حال ریختن روی زمین است. [توضیح اینکه : در این جا طبق نظریه نسبیت خاص اینشتین، یا سرعت حرکت بدن مادی پیامبر بسیار بالا بوده است که تمام وقایعی که ایشان در جریان معراج مشاهده نمودند، در کسری از ثانیه اتفاق افتاده -به هر حال در فیزیک ذرات، عمر یک ذره ممکن است یک هزارم ثانیه باشد و در این مدت با میلیون ها پدیده برخورد کرده باشد (می دانید که وقایعی که پیامبر در جریان معراج خود دیده بودند چون دیدار از عوالم گوناگون اخروی ،به قدری زیاد بوده است که کتاب ها در مورد آنها نگارش یافته است) ، یا اینکه طبق نظریه" نسبیت عام اینشتین" زمان نسبت به ساعت بدن پیامبر انبساط پیدا کرده یا کش آمده است. زمان نسبت به بدن پیامبر فرضا یک شبانه روز و نسبت به ظرف آب کسری از ثانیه را طی کرده است. چون طبق این نظریه هر چه سرعت جسم بیشتر باشد زمان کند تر می شود . ماجرای معراج پیامبر چیزی شبیه پارادوکس دوقولوها است که یکی از آنها به فضا می رود و جوان می ماند و دیگری روی زمین می ماند و پیر می شود] .
اینشتین این حدیث را از گرانبهان ترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه نسبیت زمان دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می نویسد . اینشتین همچنین در این رساله معاد جسمانی را از راه علم فیزیک اثبات می کند . او فرمول معاد جسمانی را عکس فرمول معروف نسبیت خاص مربوط به نسبت ماده و انرژی که معروف ترین گذاره علمی است می داند : m=e/c2 <--> e=mc2
یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره می تواند عینا به ماده تبدیل و زنده شود . اینشتین در این کتاب همواره از آیت... بروجردی به احترام و با لفظ " بروجردی بزرگ" یاد کرده و از پروفسرو حسابی نیز بارها با لفظ "حسابی عزیز" یاد نموده است . اصل نسخه این رساله اکنون به لحاظ امنیتی به صندوق امانات سری لندن ( بخش امانات پروفسور ابراهیم مهدوی ) سپرده و نگه داری می شود. این رساله را پروفسور ابراهیم مهدوی (مقیم لندن ) با کمک یکی از اعضای شرکت اتومبیل سازی بنز و به بهای 3 میلیون دلار از یک عتیقه فروش یهودی خریداری کرده است . دستخط اینشتین در تمامی این کتابچه از طریق خط شناسی رایانه ای چک و تایید شده است.
منبع : برداشتی آزاد از اینترنت با کمی تغییر